Is elektrisch rijden wat voor mij? Is het schoner? Thuis laden! Eigen opwek laden!

 

Is Elektrisch rijden wat voor mij?

Er is maar één manier om daar achter te komen; gewoon een proefrit maken. Dat kan bij een dealer, maar er is een makkelijkere manier zonder 'vervelende' verkopende partij erbij. Gezellig met een ervaren EV rijder bij u in de buurt die u graag alles verteld wat u wilt weten.

De VER (vereniging elektrische rijders) heeft -sturen bij je buren- in het leven geroepen speciaal voor u.

Als VER ambassadeur doen wij natuurlijk ook mee aan -sturen met je buren-  

  • Wilt u graag een EV testrit maken in onze Tesla 85D of in een Nissan ENV200 evalia, meld u dan hier aan.
  • Wilt u graag bij u in de buurt een EV testrit maken, meld u dan hier aan.

 

Is EV rijden schoner dan een verbrandingsmotor?

Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine.

Infographic over elektrisch opladen versus fossiele brandstof. Ook met de grijs-groene stroommix is elektrisch het groenst.Infographic over de uitstoot van fijnstof bij een elektrische auto. Omdat er geen fijnstof uit de uitlaat komt, stoot ene elektrische auto minder fijnstof uit dan een brandstofauto.Infographic over de CO2 besparing van een elektrische auto. Een elektrische auto bespaart in zijn leven 60% CO2.Infographic over de voordelen van het slim laden van een elektrische auto. Slim laden kan inspelen op goedkope of duurzame stroommomenten en vermindert de belasting van het stroomnet.

Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond. Waar in 2012 nog maar een kleine 2.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen reden, reden er eind 2022 al ruim 328.000 rond (502.000+ juni 2024) Auto’s met een batterij ontwikkelen zich snel. Er komen goedkopere modellen op de markt en nieuwe auto’s hebben vaak een grotere actieradius: je kunt er verder mee rijden. Ook kun je op steeds meer plekken je auto opladen en thuis kun je met slim laden het opladen aansturen om duurzamer op te laden.  bron: MilieuCentraal

Betreft dit slim thuisladen kunnen wij u perfect op weg helpen.

In onze webshop bieden we 2 ultra slimme laadpalen aan welke beide in staat zijn om elk merk EV te voeden met 100% eigen opwek stroom en/of aan te sturen op dynamische energieprijzen.

 MyEnergi ZappiV2C Trydan PRO

 

EV thuis laden. 

Thuis heeft u een AC (wisselstroom) netaansluiting. Hier praten we dus alleen over AC stroom (DC stroom is (nog) alleen te vinden bij een Fastned, Tesla supercharger en andere snelweg snellaadstations) 

Voordat u aan een EV of laadpaal begint, zorg ervoor dat u zeker weet welke netaansluiting u heeft en hoeveel AC uw (toekomstige) EV kan laden, het aantal fase is ook hierbij belangrijk.

Heel vaak is de meegeleverde (EVSE) granny charger (2,2kW of 3,6kW) voldoende om uw EV in de nacht voldoende op te laden voor de volgende dag. Deze EVSE laders doen niet aan load balancing of surplus laden. Vergis u niet, Deze granny chargers kunnen uw stopcontact laten smelten (brand veroorzaken) dus zorg ervoor dat alle verbindingen (ook stopcontacten) kwalitatief in orde zijn. Voor advies hierover kunt u met ons chatten (chat icoon rechts onder in beeld)

De meest voorkomende huis netaansluitingen zijn 1x35A en 3x25A. 

U kunt aan de kast onder uw slimme meter vaak zien welke aansluiting u heeft. 

Zitten er (als op onderstaande foto) 3 automaten (schakelaars) in, dan heeft u een 3 fase aansluiting. Op elke automaat (in dit geval) staat "C25” wat betekend dat deze 25Ampere kan hebben. 

Hier kunnen we dus maximaal 17,2kW aan vermogen uit halen (over 3 fase dus) 

230volt x 25ampere = 5,750kW (=5750Watt) X 3 fase = 17,250kW 

   3x25A 

Heeft u een 1X35A netaansluiting (dan is er maar 1 automaat (schakelaar) met "C35") dan kunt u hier maximaal 230 x 35 = 8,050kW uit halen (over 1 fase dus) 

Kunt u niet zien welke automaten (stoppen) in de kast onder uw slimme meter zitten of is het niet geheel duidelijk, dan kunt u kijken op uw factuur of dit opvragen bij uw netbeheerder. Vraag ze wat uw netaansluiting is. 

Stedin: 088 - 896 39 63  Enexis: 088 - 857 70 00  Liander: 088 - 542 64 44  

Elke EV is anders, er zijn enkelfase EV's, dubbel fase EV's en 3 fase EV's. 

3 fase EV's kunnen wel enkelfasig thuisladen, maar enkel fase EV's kunnen niet thuisladen op 3 fase (deze zullen enkelfase thuisladen) 

enkel fase EV's kunnen met een maximale snelheid van 7,2kW geladen worden omdat onze slimme laadpalen maximaal 7,2kW kunnen leveren per fase. Als u een 3x25A netaansluiting heeft kan er met maximaal 5,7kW geladen worden (het maximale van 1 fase 25A) en heeft u zonnepanelen op deze fase dan kunt u dit vermogen optellen bij de 5,7kW tot het maximale van 7,2kW (max laadpaal)

Op https://ev-database.org/ kunt u vinden wat de AC laadspecificaties zijn van uw (toekomstige) EV 

                                                              

Veruit de meeste moderne EV's kunnen 3 fase 11kW thuisladen wat grofweg neerkomt op ruim 50km/h 

Zet je de EV dus 's avonds om 22:00uur aan tot 06:00 de volgende ochtend dan is er theoretisch 8uur x 11kW = 88kWh de EV in geladen (afhankelijk van temperatuur en SoC (State of Charge)) 

In deze laadsessie van 8 uur is dus ruim 400km toegevoegd aan het rijbereik wat ruim voldoende is voor de overgrote meerderheid in Nederland. 

Problemen hierbij zijn (EV rijden doe je natuurlijk ook omdat je pro duurzaam bent) dat er 's nachts geen eigen zonnestroom opwek is en mocht bijvoorbeeld je warmtepomp aangaan en de EV staat te laden dat je fase eruit knalt. Dan heb je in de ochtend een koud huis, geen warm water en geen geladen EV. Dat willen we natuurlijk niet. 

De oplossing hiervoor is een slimme laadpaal met load balancing en surplus laden

Load balancing zorgt ervoor dat je EV alleen geladen gaat worden met beschikbare stroom (de slimme lader zorgt er dus voor dat de netaansluiting nooit overbelast kan raken door het laden van je EV)  

Load balancing kan alleen goed werken als de slimme laadpaal precies weet hoeveel vermogen er door de netaansluiting loopt en welke kan het op gaat. De Zappi doet dit met bhv CT klemmen om de hoofdaders in de groepenkast en de Trydan pro kan dit ook door te communiceren met de Homewizard P1 meter.

Surplus laden zorgt ervoor dat je alleen of een bepaald percentage eigen opwek (zonnestroom of windenergie) de EV in kan laden. Komt er een wolkje voor de zon en/of valt de wind even weg dan stopt de slimme lader tijdelijk met laden totdat er weer eigen opwek is. 

Op deze manier ben je vrij zeker van een warm huis, warm water, een volle EV en zo duurzaam mogelijk rijden. 

Surplus laden is het allermooiste, je eigen opgewekte zonnestroom (of windmolenstroom) zo je EV in laten vloeien. Geen energie meer halen bij het tankstation tegen torenhoge prijzen maar gewoon thuis de zon "gratis" het werk voor je laten doen. Geen punt met de juiste slimme laadunits.

Surplus laden, waar moet je op letten? Alle EV's kunnen pas starten met laden vanaf 1,4kW (6A) per fase -geen punt-, maar heb je nou een 3 fase EV en wekt je zonnepanelensysteem maximaal 4kW op dan kan je bij veel 'slimme' laadpalen dus niet je eigen opwek laden, immers heeft je EV 3x1,4kW=4,5kW surplus nodig om te starten. Bij onze slimme laadpalen gaat het surplus laden gewoon beginnen bij 1,4kW eigen opwek (netto op je slimme meter)

Op maximale snelheid laden is niets anders dan al het beschikbare vermogen naar je EV sturen. Bij onze 2 slimme laders is het mogelijk om de maximale netaansluitings capaciteit (als voorbeeld 3x25A=17,2kW)  + uw zonnepaneelinstallatie opwek (als voorbeeld 4kW) + uw thuisbatterij (als voorbeeld 5kW) bij elkaar te voegen en naar uw EV te sturen.

In dit voobeeld kunnen we komen tot een verbazingwekkende 26,2kW. Onze slimme laadunits hebben een maximum van 22kW dus er zal nooit meer dan 22kW de EV in geladen kunnen worden. Heeft u een Renault Zoe Q90 (kan 43kW AC laden) dan zal er in dit voorbeeld daadwerkelijk zo'n 22kW (zie hieronder onze screenshot van MyEnergi Zappi) naar de EV stromen, Heeft u een Tesla met dual charger dan zal er zo'n 16kW naar de EV stromen. Heeft u een 3 fase 11kW EV dan zal er zo'n 11kW naar de EV stromen. In elk geval zal eerst het zonnepaneel opwek (en/of de thuisbatterij afhankelijk van instellingen) de EV in gaan en aangevuld worden uit het net tot het maximum.

Indien we met zulke vermogens gaan werken dient de gehele installatie in perfecte conditie te zijn.

 

 

Met vriendelijke groene groet, 

Robin van der Neut / DuurzameKwaliteitshop.nl 

 

 Onze twee 22kW super slimme super AC thuisladers:  

 V2C Trydan PRO V2C Trydan PRO

 MyEnergi Zappi MyEnergi Zappi v2.1                                                                                          

Sorteer op

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2019 - 2024 duurzame kwaliteit | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel